Skip to main content

Nuoren hyvinvoinnin vahvistaminen ja kohdennettu tuki (verkko) (5op)

Toteutuksen tunnus: NUKO2-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2025 - 01.02.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.10.2025 - 31.05.2026
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Järjestö- ja nuorisotyö
Toimipiste
Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 300
Koulutus
Yhteisöpedagogin koulutus (AMK)
Opettajat
Anu Utter
Heidi Odell
Jenni Hernelahti
Vastuuopettaja
Jenni Hernelahti
Opintojakso
NUKO2

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Tarkempi sisällön jaksotus käy ilmi opintojakson Hoodlesta.

Tavoitteet

Opiskelija
- Tunnistaa yhteiskunnan eriarvoisuutta synnyttäviä tekijöitä.
- Tunnistaa erityistä tukea tarvitsevat nuoret ja hallitsee keinoja nuorten tukemiseen.
- Ymmärtää nuoren hyvinvointia tukevan työn merkityksen ja osaa soveltaa ehkäisevää työotetta eri konteksteissa.
- Sisäistää kohdennetun nuorisotyön tarpeen, merkityksen ja työmuodot.
- Osaa soveltaa toiminnassaan verkostomaista ja monialaista työskentelyä sekä digitaalisuuden mahdollisuuksia.

Sisältö

- eriarvoisuutta tuottavat rakenteet, ylisukupolvinen huono-osaisuus ja niihin vaikuttaminen
- suojaavat tekijät ja riskitekijät, mielenterveyden vahvistamisen, tunnetaitojen ja ehkäisevän päihdetyön näkökulmista
- nuorten moninaisuus ja erityisen tuen tarve
- kohdennetun nuorisotyön työmuodot
- palveluohjaus työotteena

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Webinaarit järjestetään lukujärjestyksen mukaisesti lukuvuonna 25-26.

Oppimateriaalit

Oppimateriaaleina on muun muassa kirjallisuutta, artikkeleja, blogeja ja videoita. Materiaalit on listattu opintojakson Hoodle-ympäristössä.

Opintojakson ydinkirjallisuus:

Häkli, J., Kallio, K., & Korkiamäki R. (toim.) 2015. Myönteinen tunnistaminen. Helsinki: Nuorisotutkimusverkon julkaisut. https://edition.fi/nuorisotutkimusseura/catalog/view/968/953/3480-1

Peräaho, K. (toim.) 2024. Mielenterveyden vahvistajan käsikirja. Näkökulmia nuorten mielenterveyden vahvistamiseen etsivässä nuorisotyössä ja työpajatoiminnassa. Into – etsivä nuorisotyö ja työpajatoiminta ry. Kohdennetun nuorisotyön osaamiskeskus. https://www.intory.fi/app/uploads/2024/03/mielenterveyden-vahvistajan-kasikirja.pdf

Vauhkonen, T. & Hoikkala, T. 2020. Syrjäytymisen lasku. Tutkimus syrjäytymisestä, sen kustannuksista ja kohdennetun nuorisotyön vaikuttavuudesta. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, verkkojulkaisuja 153. Saatavilla verkosta: https://edition.fi/nuorisotutkimusseura/catalog/view/263/202/771-1

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla on itsenäisiä tehtäviä, ryhmätehtäviä ja webinaareja. Kokoava tehtävä arvioidaan numeerisesti. Opintojakso toteutuu lukuvuonna 2025-2026 siten, että aloitus on kaksi kertaa vuodessa: lokakuussa 2025 ja helmikuussa 2026. Opiskelijan tulee valita, osallistuuko toteutukseen syksyllä vai keväällä. Webinaarit rytmittävät opintojaksoa ja tehtävät tulee palauttaa Hoodlen aikataulun mukaisesti. Syys- ja kevättoteutuksella on neljä webinaaria.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson lähiopetuksessa hyödynnetään työelämän asiantuntijoita.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei kuulu tenttiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Työn opinnollistaminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op. Opintojakson suorittamiseen kuluu aikaa noin 130 tuntia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa erityistä tukea tarvitsevat nuoret ja pääpirteittäin yhteiskunnan eriarvoisuutta synnyttäviä tekijöitä. Hän ymmärtää jossain määrin nuoren hyvinvointia tukevan työn merkityksen ja on tutustunut ehkäisevään työotteeseen sekä myönteiseen tunnistamiseen. Opiskelija osaa nimetä kohdennetun nuorisotyön tarpeen, merkityksen ja työmuodot. Hän hahmottaa jossain määrin työmuodon verkostomaisen ja monialaisen työskentelyn, mutta ei välttämättä osaa viedä oppimaansa eri työskentely-ympäristöihin. Opiskelija on tutustunut koontitehtävän kirjallisuuteen pintapuolisesti, eikä yhteys käytännön työhön ole selkeä. Koontitehtävän esityksessä on puutteita selkeydessä ja jäsentelyssä. Oman oppimisen soveltaminen ja arviointi jäävät vähäisiksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee hyvin yhteiskunnan eriarvoisuutta synnyttäviä tekijöitä ja tunnistaa hyvin erityistä tukea tarvitsevat nuoret. Hän ymmärtää nuoren hyvinvointia tukevan työn merkityksen ja osaa soveltaa ehkäisevää työotetta ja myönteistä tunnistamista eri konteksteissa. Opiskelija on sisäistänyt kohdennetun nuorisotyön tarpeen, merkityksen ja työmuodot hyvin. Hän hahmottaa työmuodon verkostomaisen ja monialaisen työskentelyn ja osaa toimia eri työskentely-ympäristöissä. Opiskelija on tutustunut koontitehtävän kirjallisuuteen hyvin ja osaa linkittää sen käytännön työhön. Koontitehtävän esitys on pääosin hyvin jäsennelty ja selkeä. Taito soveltaa ja arvioida omaa oppimista on hyvää.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee monipuolisesti yhteiskunnan eriarvoisuutta synnyttäviä tekijöitä ja tunnistaa tarkasti erityistä tukea tarvitsevat nuoret. Hän ymmärtää nuoren hyvinvointia tukevan työn merkityksen laajasti ja osaa soveltaa työssään ehkäisevää työotetta ja myönteistä tunnistamista eri konteksteissa. Opiskelija on sisäistänyt kohdennetun nuorisotyön tarpeen, merkityksen ja työmuodot erinomaisesti. Hän hahmottaa hyvin työmuodon verkostomaisen ja monialaisen työskentelyn ja osaa toimia eri työskentely-ympäristöissä. Opiskelija on tutustunut koontitehtävän kirjallisuuteen erinomaisesti ja osaa linkittää sen käytännön työhön. Koontitehtävän esitys on hyvin jäsennelty ja selkeä. Opiskelija arvioi omaa oppimistaan syvällisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty arvosana (0): Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä hyväksytysti tai tehtäviä ei ole palautettu sovittujen palautusaikataulujen puitteissa.

Lisätiedot

Opintojaksolla perehdytään nuorten hyvinvointiin erityisesti kohdennetun nuorisotyön näkökulmasta. Sisällöissä käsitellään muun muassa etsivää nuorisotyötä, työpajatyötä, ehkäisevää päihdetyötä ja mielen hyvinvoinnin edistämistä. Lisäksi tutustutaan eri kohderyhmien tuentarpeisiin nuorisotyöllisen työotteen näkökulmasta

Opintojakso on osa nuorisotyön suuntautumisopintojen Kohtaaminen nuorisotyössä-opintokokonaisuutta. Verkkototeutuksessa tarvitaan toimiva tietokone, verkkoyhteys, kamera ja mikrofoni webinaareihin osallistumista varten.

Go back to top of page