Tutkimuksellisen kehittämistyön lähestymistavat (5op)
Toteutuksen tunnus: KAOP1-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.04.2025 - 31.12.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 15.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Tyke, Seikkailu ja YAMK
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Degree Programme in Adventure and Outdoor Education
- Tulkkauksen koulutus (AMK)
- Yhteisöpedagogin koulutus (AMK)
- Kulttuurituotannon koulutus (AMK)
- Yhteisöpedagogin koulutus (AMK), työyhteisön kehittäjä
- Opettajat
- Kimmo Lind
- Zita Kobor-Laitinen
- Minna Hautio
- Gyan Dookie
- Opintojakso
- KAOP1
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Tutustu sisällön tarkempaan jaksotukseen opintojakson Hoodle-sivulla.
Tavoitteet
Opiskelija
- Osaa tunnistaa työelämän ja oman alansa kehittämistarpeita.
- Osaa suunnitella ja hallita tutkimuksellisia kehittämisprosesseja niiden vaikutuksia ennakoiden sekä tarkoituksenmukaisia lähestymistapoja hyödyntäen.
- Osaa hyödyntää tietoperustaa tutkimuksellisessa kehittämistyössä.
- Osaa tarkastella kriittisesti lähteitä, aineistoa ja omia tutkimukselliseen kehittämistoimintaan liittyviä valintojaan.
- Osaa toimia eettisesti kestävällä tavalla tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa.
- Tietää, miten ammattikorkeakoulun opinnäytetyö laaditaan.
Sisältö
- tutkimuksellisen kehittämistoiminnan prosessit ja niiden vaiheet
- tutkimuksellisen kehittämistoiminnan erilaiset lähestymistavat
- asiantuntijan tiedonhankinta ja lähdekritiikki
- eettisyys, kriittisyys ja arviointi tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa
- opinnäytetyö ammattikorkeakoulussa
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan sekä Hoodlessa (Humakin Moodle-verkko-oppimisympäristö) että webinaareissa (webinaarien Zoom-linkki ilmoitetaan n. 2 viikkoa ennen ensimmäistä webinaaria avattavassa opintojakson Hoodlessa).
26.01.2026 klo 13.00 - 15.30
28.01.2026 klo 13.00 - 15.30
30.01.2026 klo 13.00 - 15.30
06.02.2026 klo 13.00 - 15.30
11.02.2026 klo 13.00 - 15.30
13.02.2026 klo 13.00 - 15.30
Oppimateriaalit
Tarkentuu, kun opetuksen toteutussuunitelma valmistuu. Materiaaleista kerrotaan tarkemmin opintojakson Hoodle-ympäristössä.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla hyödynnetään seuraavia opetusmenetelmiä: yhteistoiminnallinen oppiminen, vertaisoppiminen, opetuskeskustelu, ongelmaperustainen oppiminen, case-pohjainen oppiminen ja pienryhmien pohdintahetket.
Opintojaksolla opiskellaan itsenäisesti työskennellen, pienryhmissä ja vuorovaikutteisissa webinaareissa.
Opiskelijoilta odotetaan webinaareihin osallistumista. Webinaarien luento-osuudet tallennetaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tenttejä on mahdollista yrittää kolmesti niiden voimassaoloaikana. Kolme yritystä vastaa yhtä varsinaista kertaa ja kahta uusintaa, eli uusintamahdollisuudet sisältyvät opintojaksoon. Uusintamahdollisuuden hyödyntämisestä ei tarvitse erikseen ilmoittaa ohjaavalle lehtorille.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksoa ei voi ahotoida eikä opinnollistaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op:n mittainen, joten se vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
- Opiskelija tunnistaa työelämän ja oman alansa kehittämistarpeita, mutta vain pintapuolisesti. Hänen kykynsä suunnitella ja hallita tutkimuksellisia kehittämisprosesseja on vaillinaista, eikä hän juurikaan hyödynnä tarkoituksenmukaisia lähestymistapoja. Hän hyödyntää tietoperustaa puutteellisesti. Kehittämistyön kriittinen tarkastelu sekä eettisesti kestävän toimintatavan omaksuminen tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa vaativat hänellä vielä kehittymistä. Ammattikorkeakoulun opinnäytetyön toteuttamisessa vaadittava osaaminen on opiskelijalla puutteellista.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tunnistaa työelämän ja oman alansa kehittämistarpeita yleisellä tasolla ja kykenee suunnittelemaan tutkimuksellisia kehittämisprosesseja, mutta lähestymistavat ovat vaillinaisia. Tietoperustan hyödyntäminen ja arviointi on tasoltaan vaatimatonta. Kehittämistyön kriittinen tarkastelu sekä eettiset näkökulmat vaativat syventämistä. Ammattikorkeakoulun opinnäytetyön toteuttamisessa vaadittava osaaminen on opiskelijalla perustasoista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida työelämän sekä oman alansa kehittämistarpeita kohtuullisen hyvin. Hän suunnittelee tutkimuksellisia kehittämisprosesseja käyttäen hyväkseen tarkoituksenmukaisia
lähestymistapoja. Tietoperustan hyödyntäminen on melko taitavaa, ja opiskelija tarkastelee lähteitä, aineistoa ja omia valintojaan kriittisesti. Hän toimii eettisesti kestävällä tavalla ja ymmärtää opinnäytetyön laatimisen periaatteet ammattikorkeakoulussa.
Hyvä (4)
Opiskelija tunnistaa kattavasti työelämän ja oman alansa kehittämistarpeita. Hän suunnittelee tutkimuksellisia kehittämisprosesseja sangen taitavasti, hyödyntäen monipuolisia lähestymistapoja. Tietoperustan käyttö on syvällistä ja monipuolista. Opiskelija arvioi lähteitä, aineistoa ja omia valintojaan kriittisesti ja toimii eettisesti kestävällä tavalla tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa. Hänellä on hyvä ymmärrys ammattikorkeakoulun opinnäytetyön laatimisesta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tunnistaa työelämän ja oman alansa kehittämistarpeita erinomaisesti. Hän suunnittelee tutkimuksellisia kehittämisprosesseja kiitettävästi hyödyntäen innovatiivisia ja tarkoituksenmukaisia lähestymistapoja. Tietoperustan hyödyntäminen on erittäin taitavaa, ja opiskelija soveltaa tietoa oivaltavasti ja kriittisesti. Hän arvioi lähteitä, aineistoa ja omia tutkimuksellisia valintojaan kriittisesti ja syvällisesti. Opiskelija osaa toimia esimerkillisen eettisesti kaikissa tutkimuksellisen kehittämistoiminnan vaiheissa ja hänellä on erinomaiset valmiudet laatia ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit
• Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.
• Arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteisiin.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen alimpaan arvosanaan.
Lisätiedot
Tälle opintojaksolle saavat ilmoittautua kaikki ne tutkinto-opiskelijat, joiden opetussuunnitelmaan kyseinen opinto kuuluu. Tämä siis siitä huolimatta, onko oma saapumiserä listattu koodina tämän opinnon yhteyteen.
Opintojakson opintovastaava on Minna Hautio.
HUOM vanhan OPSin mukaan opiskeleva: Tämä opintojakso vastaa vanhan OPSin mukaista Kehittämistyön menetelmät -opintojaksoa!