Siirry suoraan sisältöön

Viittomakieli arkielämässä (5op)

Toteutuksen tunnus: TUVO2-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2025 - 15.12.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.01.2026 - 31.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuurituotanto ja Tulkkaus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tulkkauksen koulutus (AMK)
Opettajat
Juha Manunen
Vastuuopettaja
Juha Manunen
Ryhmät
amkTm_s25_KUO
amkTm_s25_KUO
AVOT_V_S25_KUO
AVOT_V_S25_KUO
Opintojakso
TUVO2

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

-

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää arkiympäristön viittomistoa ja hallitsee useita aihealueita
- osaa kohteliaisuusilmaisut ja tärkeimmät tunneilmaisun tavat
- oppii hyödyntämään ilmeitä ja non-verbaalisuutta ilmaisussaan tietoisesti
- osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin
- tuntee ajankäytön ilmaisutavat
- oppii käyttämään kuvailua ja tilankäyttöä.

Suoritustavat

Osallistumalla opintojaksolle

Sisältö

Sisältö
- Arkielämän, lähiympäristön ja jokapäiväisten tekemisten viittomistot
- Arkielämän vuorovaikutustilanteet
- Lähiympäristön alueet ja Suomen yleisimmät paikkakunnanviittomat
- Tunteiden ja ajatusten ilmaus viittomakielellä
- Tarkentavien kysymysten ja vastausten esittäminen
- Kuvailu ja tilankäyttö
- Perustason ajanilmaukset, numeraalien inkorporaatiot ja klassifikaattorit
- Pääviittomaluokat: nominaalit ja verbaalit

Aika ja paikka

Tunnit on merkittynä kevään 2026 lukujärjestyksessä.

Oppimateriaalit

Verkkomateriaalit ja opettajien antamat materiaalit.

Opetusmenetelmät

Osallistuminen lähiopetusviikkoihin ja webinaareihin, itsenäinen työskentely Hoodlen tehtäväpaketin parissa ja osallistuminen kentän tapahtumaan

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Viittomakielen taitokoe järjestetään toukokuussa 2026. Taitokoe sisältää yhden tuottamis-, yhden ymmärtämistehtävän ja kommunikatiivisen kokeen.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työnä.
50 h - lähiopetusviikot ja webinaarit
75 h - itsenäinen työskentely Hoodlen tehtäväpaketin parissa
10 h - kieli- ja kulttuuriharjoittelu

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija osaa tuottaa yksinkertaisia ilmauksia, jotka käsittelevät hänelle tuttuja aiheita.
Opiskelija osaa ilmaista jollain tavalla kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan jonkin verran non-verbaalisuutta, sekä yksinkertaista tilankäyttöä ja kuvailua.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja kielenhallinta ei vielä ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja joitain toimintaohjeita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 68% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, sekä jonkin verran tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielen hallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja voi vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää tutuista ja helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa vähintään 90% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan varsin sujuvasti oman elinympäristönsä jokapäiväisiä asioita, sekä pystyy keskustelemaan rajoitetusti myös muista aiheista.
Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta, tunteita ja aikaa.
Opiskelija osaa tietoisesti käyttää ilmaisussaan non-verbaalisuutta, eleitä ja ilmeitä.
Opiskelija osaa soveltaa tilankäyttöä ja kuvailua tutuissa aiheissa.
Opiskelija osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata niihin.
Artikulaatio ja/tai kielenhallinta ei aina ole kohdekielenomaista, mikä vaatii vastaanottajalta paljon ja vaikeuttaa viestin perillemenoa.
Opiskelija ymmärtää sujuvasti tutuista tai helppotajuisista aiheista helposti tunnistettavia tietoja ja toimintaohjeita.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty:
Opiskelijalla on haasteita keskustella hänelle tutuista asioista.
Opiskelija ei hallitse yksinkertaisimpia ilmauksia liittyen kohteliaisuuteen, tunteisiin tai aikaan.
Opiskelijalla on selkeästi haasteita non-verbaalissa ilmaisussa, eikä tilankäyttö ja kuvailu viittomisessa luonnistu.
Kysymysten ymmärtäminen ja tuottaminen, artikulaatio ja/tai kielen hallinta aiheuttavat selkeitä haasteita vuorovaikutukseen.
Opiskelijalla on haasteita ymmärtää helppotajuisia tekstejä ja yksinkertaisia ohjeita.

Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään, niissä ei ole noudatettu tehtävänantoa tai ne eivät ole olleet sisällöltään riittäviä yltääkseen alimpaan arvosanaan.

Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään 48% opintojaksolle asetetuista tavoitteista.

Esitietovaatimukset

Opintojakson Johdatus viittomakieleen osaamistavoitteiden mukainen osaaminen.

Lisätiedot

-

Siirry alkuun