Siirry suoraan sisältöön

Yhteisökokemuksen muotoilu ja sen kehittäminen (5op)

Toteutuksen tunnus: TYKEM-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
20.10.2025 - 31.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 30
Koulutus
Yhteisöpedagogin koulutus (AMK), työyhteisön kehittäjä
Opettajat
Karoliina Hiekkanen
Kati Tikkamäki
Vastuuopettaja
Sikke Leinikki
Opintojakso
TYKEM

Arviointiasteikko

Hyväksytty - Hylätty

Sisällön jaksotus

Välitehtävät

Tavoitteet

- Opiskelijat paneutuvat kehittämisen työkaluihin ja oppivat niitä soveltamaan. Työvälineiden käytön lähtökohtana on inhimillisyys työelämässä.
- Opintojakson avulla opiskelijat ymmärtävät vuorovaikutuksen kytkökset työn sujuvuuteen ja kehittämiseen sekä työhyvinvointiin.
- Opiskelijat oivaltavat, mikä on empatian merkitys yhteisökehittämisessä ja oppivat herättämään empatiaa.

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään kehittämisen välineitä ja opetellaan niiden käyttöä. Harjoitusten avulla tunnistetaan myös vuorovaikutuksen yhteys työn sujuvuuteen, kehittämiseen ja työhyvinvointiin.

Aika ja paikka

Toteutuksen ajanjakso: 20.10.2025 -31.12.2025, Zoomissa

Ennakkotehtävä 20.10.-27.10.
Webinaarikerta I: 28.10., klo 9-12.30
Välitehtävävaihe I: 29.10.-17.11.
Webinaarikerta II: 18.11., klo 9-12
Välitehtävävaihe II: 19.11.-15.12.
Webinaarikerta III: 16.12, klo 9-12

Oppimateriaalit

Huhta, M. & Myllyntaus, V. (2021) Työnantajabrändi ja työntekijäkokemus: rakenna vetovoimainen työpaikka, jota tavoittelemasi työntekijät rakastavat ja kilpailijasi kadehtivat. Alma Talent. (myös e-kirjana)

Jyrämä, A. (2015). Palvelumuotoilu saapuu verkostojen kaupunkiin : verkosto- ja muotoilunäkökulmia kaupungin palvelujen kehittämiseen. Aalto yliopiston julkaisusarja: taide + muotoilu + arkkitehtuuri. Aalto yliopisto. Julkaistu myös verkkoaineistona ISBN 978-952-60-6060-6 (PDF)

Kauppi, M., Toivanen, M., Känsälä, M. & Yli-Kaitala, K. (2022). Psykologinen turvallisuus ja uudistava toiminta. Psykologia (57) 4, 331-375.

Kekoni, T., Kaarina, M., Hyvärinen, M., Pakarinen, E. (2024). Vuorovaikutus työelämässä : kuinka edistää yhteistyötaitoja. Gaudeamus

Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja, Osa I & II. Alma Talent. (saatavana e-kirjana)

Kosonen, M. (2023) Yhteisöllisyys ja sen johtaminen etätyön aikakaudella. Työn Tuuli 2/2023, 47-51.

Kulmala, S. & Rosvall, P. (2022). Yrityskulttuuri käytännössä: konkretiaa tavoitekulttuurin johtamiseen. Alma Talent, Helsinki. (myös e-kirjana)

Leppänen, N. & Rautio, K.(2025). Unelmien työn arkkitehti. Basam Books.

Luukka, P. (2019). Yrityskulttuuri on kuningas: mikä, miksi, miten?. Alma Talent, Helsinki.

Rantanen, M. (2025). Tunnelmamuotoilu. Alma Insights (saatavana e-kirjana)

Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S., Kasvio, A. & Toikko T. (2015) Dialoginen johtaminen - avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampere: Tampere University Press.

Tikkamäki, K. (2006) Työn ja organisaation muutoksissa oppiminen - etnografinen löytöretki työssä oppimiseen. Väitöskirja. Tampere: Tampere University Press.

Yhteisö ja osallisuus: Yhteisö ja osallisuus -teemapaketti, osa 1: Osallisuuden ja yhteisöllisyyden edistäminen​ – Hyvinvoiva järjestö, Järkeä -hankkeen Hyvinvoiva järjestö -verkkosivut, teemapaketti

Opetusmenetelmät

Toteutustapa: Vuorovaikutukselliset ja osallistavat webinaarityöskentelykerrat (yht. 3 krt) 1 x 3,5 h + 2 x 3 h + oppimistehtävä yksilö ja/tai pienryhmätyönä osallistujan valitsemalle yhteisölle, osallistujat työstävät oppimistehtävää itseohjautuvasti koko toteutuksen ajan

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ennakkotehtävä
Webinaareihin osallistuminen
Opiskelijan itsenäisesti toteuttama oppimistehtävä webinaarien välitehtävinä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan webinaarikerroille osallistumista ja kaikkien tehtävien tekemistä

Lisätiedot

Opintojakson käytyään opiskelija:
• ymmärtää yhteisökokemukseen vaikuttavat tekijät
• oppii tunnistamaan yhteisökokemukseen liittyviä kehittämistarpeita
• oppii käyttämään ja soveltamaan yhteisökokemukseen liittyviä kehittämistyökaluja
• oppii reflektoimaan omaa toimintaansa yhteisökokemuksen luomisessa ja kehittämisessä

Siirry alkuun