Yhteisökokemuksen muotoilu ja sen kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: TYKEM-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 20.10.2025 - 31.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Liiketoiminta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 30
- Koulutus
- Yhteisöpedagogin koulutus (AMK), työyhteisön kehittäjä
Arviointiasteikko
Hyväksytty - Hylätty
Sisällön jaksotus
Välitehtävät
Tavoitteet
- Opiskelijat paneutuvat kehittämisen työkaluihin ja oppivat niitä soveltamaan. Työvälineiden käytön lähtökohtana on inhimillisyys työelämässä.
- Opintojakson avulla opiskelijat ymmärtävät vuorovaikutuksen kytkökset työn sujuvuuteen ja kehittämiseen sekä työhyvinvointiin.
- Opiskelijat oivaltavat, mikä on empatian merkitys yhteisökehittämisessä ja oppivat herättämään empatiaa.
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään kehittämisen välineitä ja opetellaan niiden käyttöä. Harjoitusten avulla tunnistetaan myös vuorovaikutuksen yhteys työn sujuvuuteen, kehittämiseen ja työhyvinvointiin.
Aika ja paikka
Toteutuksen ajanjakso: 20.10.2025 -31.12.2025, Zoomissa
Ennakkotehtävä 20.10.-27.10.
Webinaarikerta I: 28.10., klo 9-12.30
Välitehtävävaihe I: 29.10.-17.11.
Webinaarikerta II: 18.11., klo 9-12
Välitehtävävaihe II: 19.11.-15.12.
Webinaarikerta III: 16.12, klo 9-12
Oppimateriaalit
Huhta, M. & Myllyntaus, V. (2021) Työnantajabrändi ja työntekijäkokemus: rakenna vetovoimainen työpaikka, jota tavoittelemasi työntekijät rakastavat ja kilpailijasi kadehtivat. Alma Talent. (myös e-kirjana)
Jyrämä, A. (2015). Palvelumuotoilu saapuu verkostojen kaupunkiin : verkosto- ja muotoilunäkökulmia kaupungin palvelujen kehittämiseen. Aalto yliopiston julkaisusarja: taide + muotoilu + arkkitehtuuri. Aalto yliopisto. Julkaistu myös verkkoaineistona ISBN 978-952-60-6060-6 (PDF)
Kauppi, M., Toivanen, M., Känsälä, M. & Yli-Kaitala, K. (2022). Psykologinen turvallisuus ja uudistava toiminta. Psykologia (57) 4, 331-375.
Kekoni, T., Kaarina, M., Hyvärinen, M., Pakarinen, E. (2024). Vuorovaikutus työelämässä : kuinka edistää yhteistyötaitoja. Gaudeamus
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja, Osa I & II. Alma Talent. (saatavana e-kirjana)
Kosonen, M. (2023) Yhteisöllisyys ja sen johtaminen etätyön aikakaudella. Työn Tuuli 2/2023, 47-51.
Kulmala, S. & Rosvall, P. (2022). Yrityskulttuuri käytännössä: konkretiaa tavoitekulttuurin johtamiseen. Alma Talent, Helsinki. (myös e-kirjana)
Leppänen, N. & Rautio, K.(2025). Unelmien työn arkkitehti. Basam Books.
Luukka, P. (2019). Yrityskulttuuri on kuningas: mikä, miksi, miten?. Alma Talent, Helsinki.
Rantanen, M. (2025). Tunnelmamuotoilu. Alma Insights (saatavana e-kirjana)
Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S., Kasvio, A. & Toikko T. (2015) Dialoginen johtaminen - avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampere: Tampere University Press.
Tikkamäki, K. (2006) Työn ja organisaation muutoksissa oppiminen - etnografinen löytöretki työssä oppimiseen. Väitöskirja. Tampere: Tampere University Press.
Yhteisö ja osallisuus: Yhteisö ja osallisuus -teemapaketti, osa 1: Osallisuuden ja yhteisöllisyyden edistäminen – Hyvinvoiva järjestö, Järkeä -hankkeen Hyvinvoiva järjestö -verkkosivut, teemapaketti
Opetusmenetelmät
Toteutustapa: Vuorovaikutukselliset ja osallistavat webinaarityöskentelykerrat (yht. 3 krt) 1 x 3,5 h + 2 x 3 h + oppimistehtävä yksilö ja/tai pienryhmätyönä osallistujan valitsemalle yhteisölle, osallistujat työstävät oppimistehtävää itseohjautuvasti koko toteutuksen ajan
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ennakkotehtävä
Webinaareihin osallistuminen
Opiskelijan itsenäisesti toteuttama oppimistehtävä webinaarien välitehtävinä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan webinaarikerroille osallistumista ja kaikkien tehtävien tekemistä
Lisätiedot
Opintojakson käytyään opiskelija:
• ymmärtää yhteisökokemukseen vaikuttavat tekijät
• oppii tunnistamaan yhteisökokemukseen liittyviä kehittämistarpeita
• oppii käyttämään ja soveltamaan yhteisökokemukseen liittyviä kehittämistyökaluja
• oppii reflektoimaan omaa toimintaansa yhteisökokemuksen luomisessa ja kehittämisessä