Siirry suoraan sisältöön

Vastuullisuusviestintä (5op)

Toteutuksen tunnus: C-10108-R801MVVIESTOJ-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.01.2025 - 31.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2025 - 19.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Korkeakoulu
Lapin ammattikorkeakoulu, Opiskelijan oman aikataulun mukaisesti verkossa. Kaikkien tehtävien lopullinen viimeinen palautuspäivä 14.12.2025.
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

ks. yllä

Tavoitteet

Opiskelija • osaa määritellä vastuullisuusviestinnän ja sen roolin osana organisaation viestintää • osaa tarkastella organisaation vastuullisuusviestintää ja sen nykytilaa • osaa tunnistaa kehittämiskohteita organisaation vastuulli-suusviestinnässä • osaa suunnitella vastuullisuusviestintää • osaa laatia viestintäsuunnitelman organisaation vastuullisuus-viestinnän kehittämiseksi • osaa esittää vastuullisuusviestintäsuunnitelman kohdeorgani-saatiolle vakuuttavasti, vaikuttavasti ja visuaalisesti havainnol-lisesti

Suoritustavat

Opintojakso suoritetaan itsenäisesti vapaasti valittavana aikana verkossa. Oppimisprosessi sisältää itsenäisen perehtymisen materiaaleihin sekä niihin perustuvat tehtävät, joiden tarkaste-lukohde on opiskelijan oma työorganisaatio. Tarvittaessa opis-kelija voi sopia muusta kohdeorganisaatiosta vastuuopettajan kanssa.

Sisältö

Opinnot syventävät viestintäosaamista erityisesti vastuullisuusvies-tinnän näkökulmasta. Sisällöt: - vastuullisuusviestintä yritysviestinnän näkökulmasta - sisällöt, keinot ja kanavat - vastuullisuusviestinnän tarkastelu - vastuullisuusviestinnän suunnittelu - viestintästrategian tai -suunnitelman vakuuttava ja vaikut-tava esittäminen

Aika ja paikka

Opiskelijan oman aikataulun mukaisesti verkossa. Kaikkien tehtävien lopullinen viimeinen palautuspäivä 14.12.2025.

Oppimateriaalit

Erityisesti matkailualalla: Pasanen, K. 2020. Vastuullisuusviestinnällä kohti kestävämpää matkailua. Teoksessa H. Konu, J. Pesonen & H. Reijonen (toim.) Matkailuliiketoimintaa teoriasta käytäntöön, luku 4/I. Tampere: Osuuskunta Vastapaino. E-kirja, Ellibs-verkkokirjahylly. Häikiö, S. & Koivunen, K. 2022. Digitaalinen vastuullisuusviestintä. Tietoperusta lappilaisten matkailuyritysten vastuullisuusviestinnälle digitaalisissa kanavissa. Lapin AMKin julkaisuja, Sarja B. Tutkimusraportit ja kokoomateokset 5/2022. Saatavilla osoitteesta: https://issuu.com/lapinamk/docs/b_5_2022_haikio_koivunen Kaikilla aloilla: Eräranta, K. & Penttilä, V. 2021. Vastuullinen viestintä. ProComma Academic; 8. Helsinki: ProComma ry. Muu materiaali ilmoitetaan Moodlessa. Muu opiskelijan valitsema ajankohtainen ja luotettava lähdemateriaali.

Opetusmenetelmät

verkko-opetus, itsenäinen opiskelu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson tehtävät tehdään opiskelijan omalle työorganisaatiolle tai tarvittaessa muulle opiskelijan alalle relevantille kohdeorganisaatiolle.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa myös osaamisen näyttönä osaamisportfoliolla ja sen suullisella esityksellä. Sovi tästä erikseen opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ajankäyttösuositus n. 130 tunnille itsenäistä työskentelyä 1. Opiskelija perehtyy materiaaleihin verkossa ja muodostaa käsityksen vastuullisuusviestinnästä ja sen roolista organisaation viestinnässä. (20 h) 2. Opiskelija perehtyy viestintästrategian ja viestintäsuunnitelman sisältöihin ja eroihin ja valitsee näistä toisen tehtäväkseen tällä opintojaksolla. Valinta perustuu kohdeorganisaation tarpeeseen. (5 h) 3. Opiskelija tarkastelee kohdeorganisaation vastuullisuusviestinnän näkyvyyttä, sisältöjä, keinoja ja onnistumista eri kanavissa. Hän tekee vastuullisuusviestinnän tietoperustaan peilaten nykytila-analyysin. Hän laatii nykytila-analyysista visuaalisen esityksen, joka sisältää esimerkkejä organisaation viestinnästä. (40 h) 4. Opiskelija tunnistaa kehittämiskohteita organisaation vastuullisuusviestinnässä. Hän laatii kirjallisen viestintästrategian tai viestintäsuunnitelman vastuullisuusviestinnän kehittämiseksi ja toteuttamiseksi kohdeorganisaatiossa. (40 h) 5. Opiskelija laatii viestintästrategiastaan tai -suunnitelmastaan suullisen esityksen kohdeorganisaatiolle ja videoi esityksensä. Tavoitteena on vakuuttava, vaikuttava ja visuaalisesti havainnollinen esitys. (20 h) 6. Opiskelija kirjoittaa lyhyen itsearvioinnin, jossa peilaa osaamistaan opintojakson osaamistavoitteisiin. Opiskelija palauttaa nykytila-analyysin, kirjallisen tuotoksen ja videoidun esityksen Moodleen. (5 h)

Siirry alkuun